600 gezinnen over heel Ranst tekent in op Hoplr

600 gezinnen over heel Ranst tekent in op Hoplr

RANST – Onlangs kreeg elk gezin in Ranst een brief met een uitnodiging om zich te registreren op het buurtplatform Hoplr.  Hoplr is een buurtplatform dat al zeer actief is en positief onthaald werd in een aantal steden. Het heeft als doel dat mensen uit dezelfde buurt elkaar beter leren kennen; zo kunnen we ons focussen om samen tot een sterkere, fijne buurt te komen.

Heb je iets nodig, zoek je een babysit, wil je een straatfeest organiseren, gezellig met een aantal buren eens een pint gaan pakken, …?  Via Hoplr kan je elkaar gemakkelijk bereiken.

We namen de nieuwe hype enkele dagen geleden al eens onder de loep in ons opiniestuk.

“Via sociale media hebben we vernomen dat er wat onduidelijkheid en ongerustheid is over dit nieuwe platform,” zegt Bart Van Loon van de communicatiedienst.

“Nu het platform een kleine maand actief is in onze gemeente, kunnen we jullie al een kleine update geven van het aantal gebruikers en meer duidelijkheid geven over de werking van Hoplr.  Voor Groot-Ranst hebben we op minder dan een maand tijd een 600-tal gezinnen mogen verwelkomen. Doe dit maal factor 2,3 ( gemiddelde gezinssamenstelling) en je hebt al een bereik van 1380 inwoners.”

Op 18000 inwoners en 9000 brievenbussen/gezinnen is dit eigenlijk nog niet heel veel, wetende dat grote steden een licentie moeten betalen om Hoplr te mogen gebruiken. En Ranst? Die moest enkel de portkosten van 9000 brieven betalen? Haja in die 1380 personen zitten ook baby’s en kinderen die men ‘bereikt’

Uit de eerste cijfers van de communicatiedienst blijkt dat de meest besproken thema’s ‘Voorgestelde initiatieven’ en ‘het zoeken van baby-sits’ zijn. Vooral wonen, gezondheid, natuur, sport, mobiliteit halen hoge buurtscores (dit is de gemiddelde perceptie van een inwoner over allerlei thema’s)

Mobiliteit is al jaren en probleem, wist men dit nog niet? Een babysit daar heb je de Gezinsbond voor of babysitters.be.

“Verder zien we dat maar een kleine minderheid van de berichten gaat over veiligheid. De klemtoon ligt dus meer over alles wat met de buurt te maken heeft en dagdagelijkse dingen die de inwoners bezighouden. Hoplr is een positief medium waarbij de focus vooral ligt op het ontmoeten en contacten leggen met je buren, zowel online als offline.”

De inwoners kiezen zelf wat ze delen op Hoplr en op die manier bepalen ze zelf of ze deelnemen aan dit buurtplatform. Maar je straat en je naam moet je verplicht delen, je huisnummer deel je zelf met het platform.

“Hierbij willen we nog eens benadrukken dat HOPLR één van de vele kanalen is die het gemeentebestuur inzet om te communiceren met de burger. Hierdoor ontstaat een wisselwerking, waarbij de verschillende kanalen elkaar versterken. Hoplr versterkt op die manier ook de werking van de verschillende BIN’s. Het is dus een EN – EN verhaal en geen OF – OF verhaal,” besluit Van Loon.