Broechemse Mollentstraat wordt fietsstraat

Broechemse Mollentstraat wordt fietsstraat

BROECHEM – Op de gemeenteraad op maandagavond 18 september werd er een pittige discussie gevoerd tussen schepen Tine Muyshondt (CD&V) voor verkeersveiligheid en de oppositie N-VA en Groen. Eerst werd er de tweede fietsstraat in onze gemeente goedgekeurd. Zo zal je binnenkort in de Sint-Antoniusstraat tussen de Profeetlaan en de Herentalsebaan de fietsers voorrang moeten geven en is 30km/u de boodschap.

Enkele partijleden van Groen en N-VA willen in de toekomst wel meer fietsstraten in onze gemeente. Kersvers gemeenteraadslid Kurt De Belder zei zelfs: “Mevrouw Muyshondt, in het verleden zei u dat fietsstraten iets voor de stad was, wel ondertussen gaan er in onze gemeente zelfs 3 fietsstraten zijn, u ziet alles van de stad komt ook naar de boerenbuiten.” Waarna de schepen hem gelijk moest geven.

Toen de fietsstraat in de Mollentstraat werd besproken, die trouwens vanaf het einde van de Emblemseweg tot aan het kruispunt van de N14 zal uitgetekend worden, liet de schepen trouwens weten dat ze ook voorstander is om een verkeerslicht met aftelklok voor fietsers te plaatsen. De schepen wil de veiligheid met de fietsstraat voor  het woon-werk en woon-school verkeer hierdoor verbeteren en veiliger maken.

“Ik lees verslag grondiger na”
Groen liet meteen weten dat ze eigenlijk niet akkoord zijn met een fietsstraat over een afstand van meer dan 2 km. Dat ze liever hebben dat men luistert naar het besluit van de verkeerscommissie, waar mevrouw Muyshondt zelf in zetelt. “Ik zal die fout niet meer maken en het verslag in de toekomst extra nakijken voor deze de deur uit gaat,” zei de schepen voor verkeersveiligheid hierop.

(Dus een schepen voor verkeersveiligheid, die in de commissie zit, zal het verslag in de toekomst aanpassen, zodat het besluit van een verkeerscommissie niet anders overkomt…)

Kurt De Belder (Groen) verwees naar een bewonersbrief die men kreeg in 2011 met de vermelding dat het gemeentebestuur het kruispunt gaat afsluiten. In februari 2012 kregen de bewoners ineens een brief dat de afsluiting toch niet zal doorgaan. Nu in 2016 stelt zich weer de vraag, naar aanleiding van een advies van de verkeerscommissie, maar zegt de schepen: “De afsluiting zal er komen, in 2021 als de N14 is heringericht.” Dus de bewoners moeten in totaal 12 jaar lang wachten voor een afsluiting die in 2011 reeds werd voorgesteld door verschillende deskundigen.

“Enkel ’s ochtends en ’s avonds”
Johan De Ryck (N-VA) vroeg om een amendement toe te voegen aan het besluit. Dat de Mollentstraat meteen ook wordt afgesloten en dat men niet wacht tot in 2021. Op een week tijd werden er 19 pc’s opgesteld door de politie van overtredingen. De Ryck vroeg of er ook overtreders zijn vastgesteld die het bord ‘plaatselijk verkeer’ negeerden. Het feit dat er op een week tijd, enkel ’s ochtends vaststellingen werden gedaan op verkeer die aan het verkeerslicht rechtdoor rijden waar men verplicht rechtsaf moet gaan, al redelijk veel vaststelling zijn zegt genoeg. Waarop Tine Muyshondt: “Ik wil erop wijzen dat het sluipverkeer enkel ’s ochtends en ’s avonds is en in het weekend en overdag het een rustige straat is.” Waarop De Ryck: “Klopt wanneer net dan de meeste jongeren met hun fiets kwetsbaar zijn.”

Christel Engelen van Vlaams Belang beseft dat we verder moeten denken, niet naar het verleden van de straat. Het verkeer neemt toe, dat zal binnen 6 jaar nog erger zijn. Ze is zeker voorstander van de fietsstraat, maar nog ingrijpende maatregelen.

“Waar moet al dat verkeer toch naartoe,” zegt Tine Muyshondt. “Er is ook de Kreupelstraat, Emblemseweg, Venweg, … die last hebben van sluipverkeer.” (maar hier is geen ‘plaatselijk verkeer’)

Er is duidelijk in de hele hoek een verkeersprobleem met sluipverkeer, maar een oplossing is er momenteel nog niet, misschien binnen 6 jaar? Wanneer er nog meer verkeer is?

Na de verschillende meningen werd er gestemd. De meerderheidspartijen Open VLD en CD&V stemden tegen het amendement en dus tegen de afsluiting. Daarna volgde de stemming voor de fietsstraat, N-VA en Groen onthielden zich van stemmen. De meerderheid besliste en dus komt er een fietsstraat. De straat zal binnenkort dé straat zijn voor fietsers en je mag over 2km maar 30km/u rijden. Een kleine winst voor de straat, maar binnen 6 jaar beloofden de partijen weer meer. Een afsluiting.