Resultaten van belactie 80-plussers door gemeente Ranst

Resultaten van belactie 80-plussers door gemeente Ranst

RANST/CORONA – De gemeente Ranst wil graag alle inwoners informeren over de hulp die we aanbieden in deze toch wel vreemde coronatijden. 

“Om ook de ouderen te bereiken, meer bepaald de 80-plussers die moeilijk de weg vinden naar onze digitale kanalen, belden we afgelopen weken alle 80 plussers in Ranst op. 28 enthousiaste medewerkers van verschillende gemeentediensten gingen aan de slag en contacteerden op korte tijd zo’n 1.100 personen. Nu de belactie is afgelopen, is het tijd om de balans op te maken,” zegt de communicatiedienst in een bericht.

Ranst helpt goed
“De bedoeling was om bij de 80-plussers te informeren naar hun noden en hier meteen ook een oplossing voor te zoeken. Tegelijkertijd wilden we hen een luisterend oor bieden en nagaan of we deze mensen extra ondersteuning kunnen bieden tijdens de coronacrisis met ons vrijwilligersplatform Ranst Helpt.

“We peilden ook naar het mentaal welzijn van de mensen en boden hen de mogelijkheid om terug opgebeld te worden. Sommigen hebben dit dan ook gevraagd,” vertelt de gemeente.

Goed sociaal netwerk
“Uit onze belactie is gebleken dat de meeste 80-plussers goed omringd worden en een sociaal netwerk hebben waarop ze kunnen terugvallen, ook in deze moeilijke tijden waar sociaal contact tot een strikt minimum beperkt is.Ze krijgen meestal hulp van familie, buren en vrienden. 
Als er dan toch iemand was die hulp kon gebruiken (in totaal zo’n 20 personen), dan ging het meestal om vragen voor poets-/gezinshulp en om boodschappen te doen. Voor deze hulpvragen werd dan ook direct een oplossing gezocht en gevonden.”

“Ondanks het feit dat de hulpvraag dus eerder beperkt bleef, waren de meeste ouderen heel enthousiast dat we ze opbelden en lieten ze duidelijk blijken dat ze het telefoontje van het gemeentebestuur apprecieerden. Sommigen gaven ook aan dat ze later een tweede keer opgebeld wilden worden.”

“Van zo’n 270 mensen konden we geen telefoonnummer terugvinden of konden we niet bereiken. Om deze mensen toch te kunnen informeren, krijgen zij nog deze week een brief in de brievenbus waarin we nagaan hoe het met hen gaat en of ze hulp nodig hebben. We geven hen natuurlijk ook alle nodige informatie door van ons hulpplatform ‘Ranst helpt’.”

Ranst helpt
Hebt je een hulpvraag? Bel dan 03 385 38 88 (enkel tijdens de kantooruren) of mail naar ransthelpt@ranst.be. Je kan natuurlijk ook aan je buren, kennissen of iemand anders vragen om ons te contacteren indien je hulp nodig hebt.

Dit nummer mag je trouwens gedurende de hele crisisperiode blijven gebruiken.

Twijfel niet om ons te contacteren, er staan talrijke Ranstenaren voor je klaar!  

Ondertussen hebben al 84 verschillende vrijwilligers zich via ‘Ranst helpt’ aangediend voor verschillende taken. Gelukkig blijven de hulpvragen eerder beperkt. De vragen die we binnenkregen, worden bijna direct opgelost door het grote aantal vrijwilligers die klaarstaan om te helpen.

Zorg alvast goed voor jezelf! Samen sterk tegen corona.