Update werken heraanleg Liersebaan (N14) en verhogen brug Albertkanaal

Update werken heraanleg Liersebaan (N14) en verhogen brug Albertkanaal

MASSENHOVEN – Wegens onvoorziene omstandigheden stonden de werken op een lager pitje. Door onstabiele onderlagen was de bouw van een keermuur voor het nieuwe fietspad richting het jaagpad voorlopig niet mogelijk. Bijkomend grondonderzoek was nodig om een gepaste funderingstechniek te bepalen. En ook de levering van de brugonderdelen liep vertraging op wegens problemen met de staalbouwer in Spanje.

Maar er is goed nieuws! De resultaten van het grondonderzoek zijn binnen en verduidelijken hoe we de keermuur moeten uitvoeren. Ook de aanvoer van de brugonderdelen kwam in een stroomversnelling en zijn ondertussen in de haven van Antwerpen geleverd.

Werken tot aan kerstvakantie
Ondertussen wordt er verder gewerkt aan de carpoolparking. Onlangs nog werd de voetgangerstrap van de bushalte op de Liersebaan richting de carpoolparking geplaatst. Tot aan het winters bouwverlof werkt de aannemer verder aan de autotunnel richting de Venstraat. De betonwerken voor die tunnel moeten dit jaar nog klaar zijn. Tegelijkertijd starten de eerste grondwerken voor de nieuwe op- en afritten van de E313 richting Antwerpen.

De aannemer van De Vlaamse Waterweg nv zal deze maand nog de bouwkranen aan weerskanten van het kanaal opstellen. Met die kranen monteren we straks de brugonderdelen van de nieuwe brug. In de haven van Antwerpen gaan ondertussen de laswerken volop verder.

Van maandag 23 december tot maandag 6 januari 2020 is het kerstvakantie en liggen de werken volledig stil. De huidige werfinrichting blijft behouden en ook aan de verkeerssituatie verandert er niets.

Montage brugonderdelen en bouw keermuur vanaf begin 2020
Begin volgend jaar schakelen we opnieuw een versnelling hoger. Er zal dan ook meer te beleven zijn op de werf. Begin januari worden al meteen de eerste brugliggers via het water aangevoerd. Een maand later volgt het middendek. Die verschillende onderdelen worden vervolgens ter plaatse gemonteerd. Tegen de lente zou de staalbouw van de nieuwe brug klaar moeten zijn. Daarna staat de aanleg van de wegenis op de planning. We doen er alles aan om voor het bouwverlof 2020 de brug op de tijdelijke positie in gebruik te nemen. Dan pas kan de bestaande brug worden afgebroken.

Gelijktijdig worden de nieuwe op- en afrit richting Antwerpen aangelegd en de keermuur langs de Liersebaan opgetrokken. Is die keermuur klaar, dan kan het tweede deel van de fietstunnel onder de N14 worden gebouwd. Daarna volgt de uiteindelijke aanleg van de nieuwe Liersebaan in de rijrichting van Lier.

De planning werd voorlopig bijgewerkt tot de zomer 2020. Wanneer de bestaande brug wordt afgebroken en vervolgens de nieuwe brug op de definitieve locatie wordt ingevaren, is vandaag nog niet duidelijk. De komende maanden, wanneer de werken effectief opnieuw aan de gang zijn, zullen wij de planning telkens bijstellen. Deze timing blijft onder voorbehoud van werf- en weersomstandigheden. 

Verkeerssituatie voorlopig ongewijzigd 
Voorlopig verandert er niets voor het gemotoriseerd verkeer. Op de Liersebaan rijdt verkeer in elke richting over één rijstrook. Via tijdelijke rijstroken over de carpoolparking blijft de op- en afrit richting Antwerpen bereikbaar.

De jaagpaden op beide oevers zijn afgesloten. Fietsers tussen Lier en Zandhoven volgen een omleiding via de brug van Viersel.